Business Provider Group - Marketing glosszárium - "N"
Bejelentkezés

Marketing glosszárium - "N"

Szavak és definíciók

negatív hirdetés (negative advertising)

Hirdetési módszer, mely a versenytársak termékeinek gyengeségeire fókuszál. Magyarországon konkurens termékről csak olyan reklámban közölhető „negatív” információ, mely objektíven mérhető, ellenőrizhető, vagy összehasonlítható adatokra épül. Nem jellemző, de egy cég a saját termékét is bemutathatja negatív hirdetésben. Pl. polgárpukkasztó, humoros formában a fiatal célcsoportnak (lásd: a Szigetfesztivál 2009-es spotját). A lényeg ugyanis a figyelemfelkeltő hatás; mindegy, hogy ezt milyen eszközökkel fokozzák.

nemzeti márka (national brand)

Egy adott ország határain belül menedzselt márka. Egy nemzeti márkanév alatt forgalmazott termék, vagy termékcsalád más elnevezéssel azonban több országban is piacra kerülhet. A nemzeti márkák tulajdonosai többnyire tőkeerős nagyvállalatok.

nemzetközi márka (global brand)

Világszerte ismert márka, mely ugyanazon termékjellemzőkkel és vizuális jegyekkel jelenik meg mindenhol. A terméknév esetében mutatkozhat eltérés, előfordul, hogy a márkanevet az adott ország írásával is megjelenítik. A nagy nemzetközi márkák széles körű ismertségük révén különleges értéket képviselnek a nemzetközi kereskedelemben.

niche marketing

A fogalom a profitábilis piaci szegmensek megkeresését és kiszolgálását jelenti. A piaci niche-ek elsősorban a kis- és középvállalkozások számára jelentenek üzleti lehetőséget, de egyes nagyvállalatok stratégiájának is része, hogy a mainstream kereslet fölött egy a trendekre érzékenyebb mikroniche keresletét is kiszolgálják. A résmarketingben nagy szerepet játszanak a hűségre és jó kommunikációra épülő stratégiák. Online résmarketinggel az interneten konzisztens vevőkört lehet kialakítani azoknak a termékeknek is, amelyekre a kereslet kicsi és szétszórt.

non-price competition

Marketing stratégia, mely a termékelőnyök, a termékválaszték és a kiegészítő szolgáltatások bemutatására fókuszál, ahelyett, hogy a cég beszállna a konkurens vállalatokkal vívott árversenybe. Ez a stratégia csak a valóban kiemelkedő színvonalú termékek esetében kifizetődő (többnyire monopol helyzetben lévő gyártók esetében), hiszen megsokszorozza a promóció, a marketingkutatás, a termékfejlesztés és a márkamenedzsment költségeit.

nonprofit szervezetek (non-profit making organisation)

A szervezeti megközelítés szerint a nonprofit szektort az alapítványok és egyesületek – illetve a közhasznú társaságok, köztestületek és közalapítványok összessége alkotja. Ismérvei: intézményesültség; kormányzattól független szervezet; gazdálkodása eredményét a szervezethez tartozók között fel nem osztó szervezet (nem gazdasági társaság); önszerveződésen és öntevékenységen alapuló szervezet; közvetlen politikai hatalom megszerzését és gyakorlását célul nem kitűző szervezet. További jellemzői az önkéntesség, a közjó szolgálata, a pártpolitikai és egyházi hitéleti tevékenység kizárása.