Marketing glosszárium - "E"
Szavak és definíciók
EDI"Elektronikus adatcsere (Electronic Data Interchange). A nagy tömegű adatok informatikai rendszerek közti gyakori cseréjének eszköze, széles körű partnerkapcsolati rendszerben. Elsősorban a közigazgatás és az üzleti élet területén használatos szabványos szerkezetű adatkommunikáció, az egyik ilyen szabvány az EDIFACT. Az EDI az üzleti, pénzügyi információk - pl. számlák - biztonságos elektronikus átvitelére alkalmas eszköz. "
EFTPOSElectronic Funds Transfer at Point Of Sale, röviden POS terminál, melynek segítségével a bankkártyás vásárlás lebonyolítható. A készülék beküldi a bankkártya, valamint a vásárlás adatait a kibocsátó bank autorizációs rendszerébe, ahol megtörténik az azonosítás, a fedezetellenőrzés, illetve annak vizsgálata, hogy a kártya szerepel-e a tiltott kártyák listáján. A készülék a tranzakció engedélyezése után kinyomtat egy vásárlási szelvényt, melyet a kártyabirtokosnak alá kell írnia, ezzel igazolva, hogy elismeri a tranzakció létrejöttét.
egységár (unit pricing)Az áru egy mérési egységéért – pl. egy kilogrammjáért, egy literéért, egy méteréért, egy négyzetméteréért, egy köbméteréért, vagy egy darabjáért – fizetendő eladási ár. Az egységár a termelési, előállítási költségeken túl a profitot is tartalmazza.
eladáshelyi reklám (point of sale advertising POS)Reklámozás az eladás helyén, vásárláshelyi reklám, bolti reklám. Feladata: a vásárlók tájékoztatása (információs táblák, akciókról szóló tájékoztatások, árukhoz kapcsolódó címkék, táblák), illetve a vevők figyelmének felhívása az új termékekre (bolti megjelenítés és árubemutatás). A sokféle POS közül néhány: padlófestések, wobblerek, interaktív POS rendszerek, hangos padlómatricák, táblák, brosúrák, displayek, attrapok, poszterek, háromdimenziós képek, videófalak, öntapadós matricák, szórólapok.
elektronikus kereskedelem (E-commerce)Általános fogalom, amely a kereskedelmi tranzakciók informatikai eszközökkel, számítógép hálózatok közvetítésével történő lebonyolításán túl az ehhez szükséges technikai eszközöket, módszereket és szolgáltatásokat is jelenti. Az e-kereskedelem a köznapi szóhasználatban a termékek és szolgáltatások interneten keresztül történő eladását, vásárlását, illetve cseréjét jelöli.
elosztás / értékesítés (distribution)Az a folyamat, amelynek során a termékek a termelőtől a fogyasztóig eljutnak. A folyamatban résztvevők összességét és az általuk ellátott feladatok összességét disztribúciós rendszernek nevezzük.
elosztási csatorna (distribution channel)A termék fizikai elosztásának útvonala (logisztikai disztribúciós rendszer). Alapvető célja és feladata az értékesítésre kerülő áru készletezése és eljuttatása a megfelelő helyre a megfelelő időben. Ennek érdekében fuvarozási, raktározási, árumozgatási, merchandiser feladatokat kell ellátni. E tevékenységek racionális szervezése a költségek csökkentését eredményezi. Elemei: termelővállalat, szállítmányozók, raktározási vállalatok, viszonteladók raktárai és üzletei.
exportmarketingA nemzetközi marketing részeként a következő marketingfilozófiát és marketingtevékenységet jelöli: a hazai piacon működő vállalat saját országa határán túllépő, tervezett és megszervezett tevékenysége, mely a belföldön előállított termékek és szolgáltatások külpiacokon való értékesítésére irányul. |