Business Provider Group - Marketing glosszárium - "E"
Bejelentkezés

Marketing glosszárium - "E"

Szavak és definíciók

EDI

"Elektronikus adatcsere (Electronic Data Interchange). A nagy tömegű adatok informatikai rendszerek közti gyakori cseréjének eszköze, széles körű partnerkapcsolati rendszerben. Elsősorban a közigazgatás és az üzleti élet területén használatos szabványos szerkezetű adatkommunikáció, az egyik ilyen szabvány az EDIFACT. Az EDI az üzleti, pénzügyi információk - pl. számlák - biztonságos elektronikus átvitelére alkalmas eszköz. "

EFTPOS

Electronic Funds Transfer at Point Of Sale, röviden POS terminál, melynek segítségével a bankkártyás vásárlás lebonyolítható. A készülék beküldi a bankkártya, valamint a vásárlás adatait a kibocsátó bank autorizációs rendszerébe, ahol megtörténik az azonosítás, a fedezetellenőrzés, illetve annak vizsgálata, hogy a kártya szerepel-e a tiltott kártyák listáján. A készülék a tranzakció engedélyezése után kinyomtat egy vásárlási szelvényt, melyet a kártyabirtokosnak alá kell írnia, ezzel igazolva, hogy elismeri a tranzakció létrejöttét.

egységár (unit pricing)

Az áru egy mérési egységéért – pl. egy kilogrammjáért, egy literéért, egy méteréért, egy négyzetméteréért, egy köbméteréért, vagy egy darabjáért – fizetendő eladási ár. Az egységár a termelési, előállítási költségeken túl a profitot is tartalmazza.

eladáshelyi reklám (point of sale advertising POS)

Reklámozás az eladás helyén, vásárláshelyi reklám, bolti reklám. Feladata: a vásárlók tájékoztatása (információs táblák, akciókról szóló tájékoztatások, árukhoz kapcsolódó címkék, táblák), illetve a vevők figyelmének felhívása az új termékekre (bolti megjelenítés és árubemutatás). A sokféle POS közül néhány: padlófestések, wobblerek, interaktív POS rendszerek, hangos padlómatricák, táblák, brosúrák, displayek, attrapok, poszterek, háromdimenziós képek, videófalak, öntapadós matricák, szórólapok.

elektronikus kereskedelem (E-commerce)

Általános fogalom, amely a kereskedelmi tranzakciók informatikai eszközökkel, számítógép hálózatok közvetítésével történő lebonyolításán túl az ehhez szükséges technikai eszközöket, módszereket és szolgáltatásokat is jelenti. Az e-kereskedelem a köznapi szóhasználatban a termékek és szolgáltatások interneten keresztül történő eladását, vásárlását, illetve cseréjét jelöli.

elosztás / értékesítés (distribution)

Az a folyamat, amelynek során a termékek a termelőtől a fogyasztóig eljutnak.  A folyamatban résztvevők összességét és az általuk ellátott feladatok összességét disztribúciós rendszernek nevezzük.

elosztási csatorna (distribution channel)

A termék fizikai elosztásának útvonala (logisztikai disztribúciós rendszer). Alapvető célja és feladata az értékesítésre kerülő áru készletezése és eljuttatása a megfelelő helyre a megfelelő időben. Ennek érdekében fuvarozási, raktározási, árumozgatási, merchandiser feladatokat kell ellátni. E tevékenységek racionális szervezése a költségek csökkentését eredményezi. Elemei: termelővállalat, szállítmányozók, raktározási vállalatok, viszonteladók raktárai és üzletei.

exportmarketing

A nemzetközi marketing részeként a következő marketingfilozófiát és marketingtevékenységet jelöli: a hazai piacon működő vállalat saját országa határán túllépő, tervezett és megszervezett tevékenysége, mely a belföldön előállított termékek és szolgáltatások külpiacokon való értékesítésére irányul.