Marketing glosszárium - "T"
Szavak és definíciók
tartós fogyasztási cikkek (hard goods)Olyan termékek, melyeket évekig tartó használatra terveztek, és ezért nem tartoznak a gyorsan forgó, könnyen értékesíthető árucikkek közé. Ilyenek pl. a járművek, háztartási gépek, bútorok, stb...
termék (product)Termék mindaz, ami a piacon figyelemfelkeltés, megszerzés, felhasználás, vagy fogyasztás céljából felkínálható, s amely valamilyen szükségletet, vagy igényt elégít ki. Termék az, amit a fogyasztó / felhasználó annak tart, nem pedig az, amit a termelő annak vél. A vevők a terméket egy adott probléma megoldására vásárolják, ezek a problémák esetenként konkrétak, máskor nem egyértelműek. A termék tehát nem csupán fizikai tulajdonságok halmaza, hanem megjelennek benne elvont, nem materializált elemek is.
termékéletciklusEgy termék bevezetésének és kivonásának időpontja közötti időtartam. A termékéletciklus elmélete a marketing egyik alapvető koncepciója.
termékéletgörbeEgy termék életciklusa alatti forgalomalakulását ábrázoló görbe. A termékéletgörbe olyan függvény, amely koordinátarendszerben ábrázolja egy adott termék értékesítési forgalmát, az idő függvényében. Gyakorlati jelentősége: felhívja a figyelmet az új termék és a megújult marketing módszerek fontosságára a piaci versenyben. Szakaszai: bevezetés, növekedés, érettség, hanyatlás. Sajátos alakú is lehet, eltérhet a hagyományos harang-görbétől. Ilyen pl. a szezonális / divat, a sikeres / klasszikus termékek görbéje.
termékfejlesztésAz új ötletek keresésétől a termékek piaci bevezetéséig tartó tevékenységek összessége. Egy-egy sikeres termékcsalád kifejlesztése hosszú távra meghatározza a vállalat profilját és a piaci versenyben betöltött szerepét. A termékfejlesztés lehetőségei: új termékjellemzők kialakítása, a termékvonal bővítése, új technológia kifejlesztése, új termék kifejlesztése.
termékmenedzser (product manager)A vállalat egy termékért, vagy termékcsoportjáért felelős munkatárs. Számos feladata közé tartozik a termék és a termékkategória ismerete, a célcsoport és a konkurencia minél alaposabb ismerete, részvétel a marketingstratégia kialakításában, márkaépítés, média koordináció, promóció, stb...
termékvonal / termékcsalád (product line)Egy cég hasonló tulajdonsággal bíró termékei, vagy termékcsoportja. A csoportképzõ ismérv szempontjából rugalmasan kezelhetõ kategória: hasonló lehet a termékek funkciója, a felhasznált anyagok, a technológia, az értékesítési csatorna, vagy a célcsoport. A termékvonal a termékcsaládon belüli választékot is jelölheti.
tesztmarketingA piackutatás, vagy a termékfejlesztés egyik módja, melynek segítségével a vállalatok értékes információkhoz juthatnak a bevezetni kívánt termékről, illetve szolgáltatásról. A potenciális célcsoport összetétele alapján gondosan kiválasztott tesztelők sokféle szempont szerint értékelik a terméket. Negatív visszajelzéseik esetén a gyártó a bevezetés előtt még módosíthat a terméken, az áron, a reklámkampányon, vagy más paramétereken. Jellemző, hogy ma már akár a közösségi média segítségével találják meg a tesztelőket, akik akár nyilvánosan is értékelhetik a terméket. |