Marketing glosszárium - "C"
Szavak és definíciók
CADComputer Aided Design, azaz "számítógéppel segített tervezés", mely a mérnökök és más szakemberek munkáját könnyíti meg. A jelenleg használatos CAD programok a 2D (síkbeli) vektor-grafika alkalmazásán rajzoló rendszerektől a 3D (térbeli) parametrikus felület- és szilárdtest-modellező rendszerekig a megoldások széles skáláját kínálják. A CAD-et széles körűen használják alkatrészek gyártására szolgáló gépek és szerszámok tervezésére, valamint a mérnöki tevékenység teljes területén (pl. építészet) a koncepcionális tervezéstől a részletszerkesztésen és analízisen keresztül a gyártási módszerek meghatározásáig.
captive marketA kifejezés magyar megfelelője: "foglyul ejtett piac". Így hívják azt a piacot, amelyen a vevőknek nincs lehetőségük a választásra több beszerzési forrás vagy szolgáltató között, a vásárlóerejük pedig nem képes kedvezően befolyásolni az árakat. A fogyasztó kiszolgáltatott, az árak magasak, a termékváltás lehetetlen, vagy a költségei (esetleg az utánajárás nehézségei) aránytalanul nagyok.
cause related marketingTársadalmi probléma megoldásához kapcsolódó marketing tevékenység, vagy nemes ügyhöz kötött marketing. A lényege egy cég eladásösztönző akciójának összekötése egy nemes ügy, vagy nonprofit szervezet támogatásával oly módon, hogy a termék értékesítéséből befolyt összeg egy részét az előre meghatározott nemes célra fordítják. Az adományozással szemben azonban ez inkább promóciós eszköz, semmint jótékonykodás.
célcsoport (target group)A szegmentáció során meghatározott emberek csoportja, akik számára a cég értékesíteni kíván egy adott terméket, termékcsaládot, vagy szolgáltatást. Az egyes célcsoportokat a fogyasztók különféle jellemzői és tulajdonságai alapján azonosítják be: pl. kor, nem, életkor, lakhely, iskolai végzettség, érdeklődés, életmód, stb. A vállalatközi piacon e tulajdonságok többsége indifferens; főként a felhasználók igényei, a termékkel szembeni elvárásai alakítják ki a célcsoportokat, és hasonlóképpen fontos a cégek financiális háttere is.
célpiac (target market)Egy adott termék, vagy szolgáltatás értékesítésére kiválasztott piac. A célpiac definiálásakor vizsgálják az egyes szegmentumok méretét, jövőbeni növekedését, jövedelmezőségét. Meghatározzák a vállalat alapvető céljait és a megvalósításhoz rendelhető forrásokat, elemzik a vetélytársakat.
club plan sellingA B2C piacon alkalmazott értékesítésösztönző rendszer. Lényege, hogy a már meglévő vásárlók számára különböző díjakat, vagy jutalmakat ajánlanak föl, amennyiben a céget, vagy annak termékeit, szolgáltatásait hajlandóak mások (ismerősök, rokonok, munkatársak, barátok) figyelmébe ajánlani. |