Marketing glosszárium - "K"
Szavak és definíciók
K + F / kutatás-fejlesztésInnovatív vállalati részleg, amelynek feladata: új termékek kifejlesztése és a meglévők továbbfejlesztése. A K + F kulcsfontosságú szerepet tölt be a nemzetközi piacon működő, vagy ott megjelenni kívánó vállalkozások számára. A technológiai fejlődés, a versenytársak tevékenysége és a fogyasztók növekvő elvárásai változó környezetet teremtenek, amihez csak folyamatos fejlesztéssel tud egy vállalat alkalmazkodni.
kapcsolati marketing (relationship marketing)A vállalatok és azok környezetének kapcsolatai, informális piaci hálózatai és interakciói szempontjából értelmezett marketingtevékenység. Alapkoncepciója: a tranzakció-központú szemlélettel szemben (amely rövidtávú, és egyszeri piaci cseréről szól) a hangsúly a vevőközpontú kapcsolati marketingre helyeződik át, kiemelt szerepet kapnak a vállalati kapcsolatok. Magas a vevővel szembeni elkötelezettség, a kapcsolat bizalmi alapokon nyugszik, mindez garantálja a hosszú távú vevőkapcsolatokat. A kapcsolati marketing különösen fontos szerepet tölt be a B2B szektorban.
kartellKonkurens vállalatok írásbeli, vagy szóbeli megállapodása az egymás közötti verseny korlátozására. Célja, hogy a résztvevő cégek magasabb árat és profitot érhessenek el egy adott piacon. A vállalatok meghatározhatják az árakat, feloszthatják a piacot, vagy eldönthetik, melyikük melyik tenderen indul kedvezőbb ajánlattal. Mivel a kartell korlátozza a szabad versenyt, és jelentős károkat okozhat a gazdaságnak és a vásárlóknak, a legtöbb országban - így hazánkban is - tilos és büntethető a létrehozása, működtetése.
kereslethez igazodó árazás (demand oriented pricing)Az árképzés egyik módja, mely a termék, vagy szolgáltatás eladási árát annak alapján állapítja meg, hogy mekkora a kereslet az adott árucikk iránt. Ennél a típusú árképzésnél kiemelten fontos, hogy a kereslet változását folyamatosan figyelemmel kísérjék, és ha szükséges, változtassanak az árazáson. Csak másodlagos fontosságú az elvárt profithoz való igazodás.
keresleti görbe (demand curve)A keresleti görbe, vagy keresleti függvény az az összefüggés, amely minden lehetséges árhoz a hozzá tartozó keresett mennyiséget – vagyis az egyes árszintek mellett várt keresletet – rendeli. A keresleti függvény jelölése megegyezik a keresletével. Egyáltalán nem biztos azonban, hogy a kereslet megegyezik azzal a mennyiséggel, amelyet végül sikerül eladni.
keresőoptimalizálás (Search Engine Optimisation)Annak a szerteágazó feladatkörnek az összefoglaló elnevezése, mely a keresőoldalak felől érkező látogatók számát a keresők rangsorolási szempontjait figyelembe vevő webfejlesztés segítségével növeli. Ezt a tevékenységet keresőmarketingnek is nevezik. A keresők azokat az oldalakat hirdetik, amelyek a legjobb, legaktuálisabb, leghasználhatóbb választ adják a feltett kérdésekre. Ezáltal a felhasználók elégedettsége és a kereső látogatottsága is nő. Azok szerzik meg a legtöbb ügyfelet vagy hirdetési bevételt, akiknek az oldalai sokszor, jó helyen és megfelelő kivonattal jelennek meg.
keresőrendszerek (search engines)Webes felületű, vagy szoftveres szolgáltatás, mely rendszerezi, nyomon követi és kivonatolja a különféle tartalmakat. A felhasználók az ily módon készített adatbázisban kereshetnek rá az őket érdeklő témákra az ún. keresőszó segítségével. Az egyik legismertebb webes címszókereső rendszer a Google, ami a World Wide Web tartalmát próbálja feldolgozni és szolgáltatni. Népszerűek még: Yahoo!, Live Search, Ask Jeeves / Teoma. Magyar fejlesztésű kereső-rendszerek: Heureka, kurzor, Miner.hu, Polymeta, SZTAKI kereső, Tango. A webes keresők mellett az adatbáziskezelő programok keresőrendszerei is fontos szerepet töltenek be.
késői alkalmazók (laggards / late adopters)A Rogers-féle elterjedési modell szerint – mely azt vizsgálja, hogyan, miért és milyen mértékben terjednek az új ötletek, termékek és technológiák egy adott kultúrában – ők azok, akik csak a termék, vagy újítás széles körű elterjedése után csatlakoznak a felhasználók, vásárlók csoportjához, illetve csak komoly kényszer hatására veszik majd fontolóra a reformok követését.
korai befogadók / korai alkalmazók (early adopters)A Rogers-féle elterjedési modell szerint – mely azt vizsgálja, hogyan, miért és milyen mértékben terjednek az új ötletek, termékek és technológiák egy adott kultúrában – ők azok, akik az elsők között válnak egy-egy újonnan megjelenő termék vásárlóivá, fogyasztóivá. Egy adott csoport tagjainak kb. 13,5 %-a tartozik a korai befogadók közé.
korai többség (early majority)A Rogers-féle elterjedési modell szerint – mely azt vizsgálja, hogyan, miért és milyen mértékben terjednek az új ötletek, termékek és technológiák egy adott kultúrában – ők azok, akik az újítók, illetve a korai befogadók lelkesedését látva, és tapasztalatait megismerve válnak vásárlókká, felhasználókká. Egy adott csoport tagjainak kb. 34 %-a tartozik a korai befogadók közé.
költség-plusz árazás (cost-plus pricing)Vállalatok által használt árazási módszer. Lényege: a termék (becsült) előállítási költségéhez / egységköltségéhez (unit cost) hozzáadják a szokásos árrés (mark-up) összegét. Elterjedt árazási mód, mert mindössze néhány információ alapján könnyen kiszámítható.
költségvetés (budget)Pénzügyi terv. Elkészítésével az állam, a vállalkozás, vagy a háztartás egy adott jövőbeli időszakra megtervezi bevételeit és kiadásait. A költségvetés egy adott időszak valószínűsíthető bevételeinek és számszerűsíthető kiadásainak összessége, egységes rendbe foglalva, mérleg sémában közölve. A cégek a költségvetés tervezésekor gyakorta megkülönböztetik a „sales büdzsét" és "marketing büdzsét", melyek az összköltségvetés számottevő részét képezik.
közvetlen csatorna (direct channel)Olyan értékesítési csatorna, amelyen keresztül a gyártó a terméket, vagy a szolgáltatást közvetítő (ügynök, disztribútor, nagykereskedő, kiskereskedő) beiktatása nélkül, rögtön a végfelhasználóhoz, vagy a vásárlóhoz juttatja el.
közvetlen reklám (direct advertising)Olyan promóció, mely személyes kapcsolat kialakítását teszi lehetővé a jól ismert célcsoport tagjaival. Leggyakrabban használt eszköze a direct mail. A vállalatközi kommunikációban használatos formái: rendezvényekre szóló meghívó, vállalati folyóirat, üzemi lap, hírlevél, stb.
közszektor (public sector)A fogalom jelentése az SNA (System of National Accounts) szerint: a közigazgatási szektor és a köztulajdonban lévõ vállalatok együtt alkotják a közszektort intézményi megközelítésben. A közigazgatási szektor a nemzetgazdasági rendszer intézményi vagy gazdasági szereplõje. A többi szereplõ nem pénzpiaci társasággá szervezõdött vállalat, nonprofit magánintézmény, háztartás és társasággá nem szervezõdött vállalat. A közszektor hivatalos meghatározása nemzetenként változik.
krízismenedzsment (crisis management)A marketing szaknyelvben olyan szervezett vállalati tevékenységet jelöl, mely a cég számára negatív hatással járó váratlan események kockázatait kezeli, illetve a várható veszteségeket igyekszik minimalizálni. Sokféle kár – pl. termék-, vagy környezetszennyezés, termékvisszahívás, rossz publicitás (rejtett kamerás leleplező riport), természeti csapás, politikai válság, terrorizmus (a céget, vagy a cég munkatársait veszélyeztető támadás) – érhet egy céget, mely a vállalat bukását is eredményezheti. A krízismenedzsment a károk enyhítése mellett arra is képes, hogy a cég megerősödve, a vásárlók és az ügyfelek bizalmát visszanyerve kerüljön ki az adott szituációból.
küldetés (mission statement)A nagyközönség (üzleti partnerek, ügyfelek, vevők, stb.) számára megfogalmazott dokumentum, mely röviden összefoglalja a a cég mibenlétét, szándékait, terveit. A küldetés általában a következő alapvető kérdésekre ad választ: kik vagyunk (név, tevékenység, tulajdonosok, mióta működünk), mit kínálunk, kinek kínáljuk, mik a céljaink. A jól megfogalmazott küldetés a vállalatközi kommunikáció egyszerű, de nélkülözhetetlen eleme.
kvalitatívA jelző magyar nyelvű jelentése: minőségi. A piackutatásban a kvalitatív kutatás általában mélyebb, árnyaltabb ismeretek megszerzésére irányul, az adatfelvétel viszonylag kis elemszámú mintán történik. A kapott eredmények nem számszerűsíthetők, nem mérhetők. A kvalitatív vizsgálatok abban az esetben alkalmazhatók sikeresen, amikor a különböző viselkedésformák, magatartásbeli sajátosságok mozgatórugóit igyekeznek feltárni. Ilyen pl. a döntéshozók, vezetők, magas presztízsű szakemberek véleményének, piaci terveinek megismerésére alkalmazott mélyinterjú.
kvantitatívA jelző magyar nyelvű jelentése: mennyiségi. Amikor a piackutatás mennyiségi információk megszerzésére irányul, kvantitatív módszerről beszélünk. Ezek azon alapulnak, hogy az emberi hozzáállás, magatartás is mérhető, számszerűsíthető, továbbá az így nyert adatok statisztikai módszerekkel elemezhetők. A kvantitatív eljárásoknál a mérhetőség követelményének megfelelő standardizált kérdőívet használnak. |